Elephant Safari Park

21 oktober 2012 - Ubud, Indonesië

Vanochtend ging onze wekker weer eens vroeg af en vooral Patricia had nu eens geen moeite om uit bed te komen. Vandaag gaan we naar het Elephant Safari Park in Taro, iets wat op het verlanglijstje van Patricia staat.

Als we om 07:30 in het busje van Bali Adventure Tours zitten gaan we op weg naar Taro. Een rit van een kleine 2 uur. Onderweg verbazen we ons nog steeds over het verkeer dat aan alle kanten voorbij vliegt en scheurt.

Als we om iets voor half 10 aankomen bij het park geven we onze naam en hotel door en krijgen we onze tickets, deze waren al geregeld via onze reisagent.

Zodra we het park binnenlopen zien we aan onze linkerkant een aantal olifanten heerlijk wat bamboe aan het verslinden. De parkgids legt uit dat wij over een kleine 20 minuten een ronde per olifant over het park kunnen maken. Zodra we aankomen bij het punt van de rondleidingen mogen we gelijk al een ritje maken op een olifant omdat het nu nog rustig is.

Wij krijgen Pati als olifant en zodra we in het zitje zitten laten we dit mooie moment vastleggen en beginnen we onze rit door het park. Pati, een vrouwtje, is een 21-jarige olifant die geboren is op Sumatra (het enige eiland in Indonesie waar olifanten voorkomen) en is sinds 8 jaar een inwoner van het Elephant Safari Park samen met zijn begeleider.

Als we de eerste meters gemaakt hebben blijkt het niet een comfortabele rit te worden maar zo op een olifant zitten is nu eenmaal een geweldige ervaring en vol verwondering zitten we te kijken hoe Pati zonder enige moeite grote passen zet. Een olifant is nu eenmaal een olifant en deze dieren eten per dag zo'n 250 kilo aan voedsel en ze eten alleen planten, fruit, groente en brood.

Het safaripark is rijk aan planten en fruit (deze boeren die een erf hebben zijn niet altijd even blij met deze dieren bij hun erf) en tijdens de rit stopt Pati ook om de haverklap om weer eens wat naar binnen te werken. Het mooiste moment is toch wel dat ze een kokosnoot opraapte en deze vakkundig op de grond legt om vervolgens met haar voorpoot op de kokosnoot te gaan staan zodat deze uit elkaar knalt. Pati smult lekker van vers gestampte kokos en wij vervolgen onze toer door het park.

Aan het eind van de toer gaan de olifanten water drinken en met 6 olifanten en hun slurf in een vijver zorgt voor mooie taferelen en het blijkt dat olifanten speelse dieren zijn want ze plagen elkaar door met hun slurf water en voedsel van de anderen weg te pikken.

Na de grote dorst maken we een rondje door een grote vijver en ook hier blijken de olifanten weer speelse dieren te zijn want elkaar natspuiten blijkt altijd leuk en ook de toeschouwers aan de kant krijgen wat spetters om de oren. Gelukkig voor ons is Pati rustig en zelfs bang dat zijn staart nat zou worden want deze krulde ze netjes op en hield deze boven water. Na de ronde door de vijver moeten we helaas weer afstappen.

Tegen 11:00 uur begint er een olifantenshow waarin ze allerlei kunstjes tonen aan het publiek.Zo blijkt dat ze goed kunnen basketballen, voetballen, schilderen, rekenen en andere trucjes.Na de show krijgen we een lunch aangeboden maar voordat wij hier aan beginnen lopen we nog eerst even langs 3 jonge olifanten die alledrie op dit park zijn geboren.

Als één van de jonge baby-olifanten (geboren in 2009) bij Patricia komt, krijgt ze een een vriendelijke begroeting van het baby-olifantje, ze legt haar slurf op Patricia's schouder en aait haar daarna over Patricia's hoofd. Na een paar aaien over haar bol moet het baby-olifantje eten en ook wij gaan richting de lunchruimte.

Na deze mooie onvergetelijke ochtend keren wij weer terug naar Benoa, een rit van ruim 2 uur. Omdat we redelijk op tijd terug zijn bij het resort besluiten we nog een duik te nemen in het zwembad omdat het ook vandaag weer een warme zonnige dag is. Als we hier een uurtje liggen zien we een 'hagedis' van ong 40 cm voorbij kruipen. Voor ons is dit niet iets wat we alle dagen meemaken en als we dit dier op de foto zetten en aan de barman tonen zegt deze "oh dat is een kleintje!'

De barman verteld ons dat er op een stukje land vlak naast het resort veel 'hagedissen' voorkomen en dat er ook wat waren geweest van 1m25 lang. Wij kijken elkaar aan en zijn toch enigzins blij dat onze suite op de 2e verdieping is. Als we terugkomen op de kamer frissen we ons op en lopen even de straat in op zoek naar een lekker restaurant. Bij "La Lorraine" krijgen we van de 'propper' te horen dat als we hier eten een gratis welkomstdrankje,knoflookbrood en loempia's krijgen. Omdat dit restaurant er goed uit ziet en ook de menukaart naar onze smaak is, besluiten we toch maar naar binnen te gaan. Het blijkt een goede keus te zijn want het eten is hier inderdaad erg lekker en goed en ook het personeel weer zeer vriendelijk. Eén van de obers komt nog even een praatje maken met ons over de verschillen met Nederland, want het blijkt maar weer eens dat de Indonesiers de Nederlanders nog als graag geziene gasten zien.

De rest van de avond relaxen we heerlijk op onze kamer en balkon en morgenmiddag gaan we weer op pad om weer een stuk van Bali te ontdekken.