Zonsondergang bij Tanahlot

22 oktober 2012 - Mengwi, Indonesië

Vandaag kunnen we iets langer liggen want we worden tegen 2 uur opgepikt voor een middagje Bali met als afsluiting de zonsondergang bij Tanahlot.

We beginnen vandaag weer met een ontbijt in het hotel, het wordt zo onderhand wel elke ochtend een ritueel van boterhammen met jam en yoghurt.

Omdat de temperatuur hier alweer boven de 30 graden ligt gaan we eerst even genieten bij het zwembad. Heerlijk verfrissend nemen we af en toe een duik want het is echt warm dat je al zweet als je gewoon een boek leest.

Tegen een uurtje of 1 gaan we naar de hotelkamer om vast de tas voor vanmiddag in te pakken en om ons op te frissen. Als we tegen 2-en naar de lobby lopen komt onze gids vandaag er al aan. Onze gids heet Kartika en de chauffeur is zijn neef Gehdu. Al snel maakt Kartika een praatje met ons en hij is een type dat overal wel om kan lachen en als hij lacht doet hij dat ook nog eens zeer grappig, een echte 'hihihi' met een hand voor z'n mond.

Als we na een kleine 2 uur rijden aankomen in Mengwi rijden we door naar de Puri Taman Ayun tempel, de op 1 na grootste tempel van Bali, om hier een kijkje te nemen. De tempel is omgeven door een gracht en als we het bruggetje oversteken, regelt onze gids de entree.

Als we het complex oplopen vertelt Kartika dat er 3 ruimtes zijn om te bidden en bij dat de eerste tempel meer een sociale functie heeft en dat hier ook hanengevechten worden gehouden.

Bij de grootste tempel aangekomen, die we niet mogen betreden maar wel omheen kunnen lopen, staat er een bord voor de ingang met de tekst dat vrouwen die ongesteld zijn dit niet mogen betreden. Na een rondje om het complex en de benodigde foto's lopen we weer naar de auto. Vanuit hier rijden we naar Kedaton en bezoeken hier het apenbos. In de auto krijgen we uitleg dat we geen voedsel,plastic tasje en andere loshangende zaken mee moeten nemen omdat de apen denken dat dit voedsel kan zijn en dit dan afpakken.

Na een kort bezoekje aan dit apenbos rijden we door naar Tanahlot, hier ligt een tempel in de zee en met zonsondergang levert dit een heel mooi uitzicht op. Hier komen we aan tegen 17:30 uur en omdat de zon hier al om 18:15 ondergaat lopen we eerst een stukje langs de kust naar een kleinere tempel. Tegen 18:00 uur zoeken we een mooi plekje en kijken tussen de 2 rotsen door naar de ondergaande zon. De golven worden ook steeds hoger en als deze op de rotsen slaan levert dat ook weer een aantal mooie foto's op.

Zodra de zon onder is lopen wij weer naar de auto en laten ons vervoeren naar het hotel. Onderweg praten we wat met Kartika en hij denkt dat Emiel een goede kok is omdat hij pasta kan maken en ook is hij zeer onder de indruk van hoe het met gas en licht is geregeld in Nederland, het blijkt dat je in Indonesie dus pre-paid gas en licht hebt.

Eenmaal aangekomen in het hotel bestellen we wat te eten en morgen gaan we onze koffers alvast een beetje klaarmaken voor de terugreis van woensdag. Maar morgen eerst weer genieten van de Balinese zon.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade