Jakarta

7 oktober 2012 - Jakarta, Indonesië

Oude stadhuis met plein opgericht door de V.O.C

Nadat we vanochtend door de douane waren gekomen stond onze Nederlands sprekende gids Khairul al klaar om ons op te begeleiden en rond te leiden door Jakarta.

In onze met airco uitgeruste minivan rijden we vanaf het vliegveld richting het oude stadhuis van Jakarta. Deze is rond 1710 gebouwd door de Nederlanders van de VOC.

Momenteel heet het Jakarta Historisch Museum waarin de lange geschiedenis van Indonesie te bewonderen valt. Ook zijn hier Nederlandse teksten terug te vinden Op het gebouw staat namelijk, "Gouveneurskantoor" en hangen er schilderijen van Jan Pieterszoon Coen.

Na een rondleiding over het plein waar veel lokale bevolking een graantje mee willen pikken van het toerisme, bezoeken we het Batavia-cafe en drinken we samen met onze gids een drankje en maken we een gezellig praatje.

Na onze stop gaan we verder naar de oude haven : Sunda Kelapa" van JakartaSunda Kelapa.

Omdat het zondag is, is er weinig activiteit. Hier en daar zijn er wat mensen vracht aan het inladen op de schepen, en er hangen wat mensen rond en liggen vooral te slapen in hoekjes van de straat.

Na ons bezoek aan de haven rijden wij naar ons hotel. Tijdens de rit merken we de verschillen tussen het leven hier in Jakarta en bij ons thuis. De mensen hier leven vooral op straat, ze slapen, eten, spelen een potje schaken op straat, er is van alles te zien.

Bij aankomst in ons hotel is het tijd om even bij te komen van de lange reis.

Morgenvroeg staat ons een reis naar Bandung, via Bogor te wachten. We hebben er zin in!